هر ثانیۀ اتفاقات فلسطین، الهام‌بخش است/ قلم نویسندگان بر روحیه رزمندگان و دشمنان اثر می‌گذارد
یکشنبه 28 آبان 1402

گردهمایی «ساعت ۱۲ به وقت قدس» هم‌زمان در ۲۰ کشور برگزار شد؛

هر ثانیۀ اتفاقات فلسطین، الهام‌بخش است/ قلم نویسندگان بر روحیه رزمندگان و دشمنان اثر می‌گذارد

این گردهمایی با همکاری اتحادیه و موسسات ادبی و نشر ایران و اتحادیه‌های ادبی و نویسندگان کشورهای عربی در سالن سوره حوزه هنری تهران برگزار شد.

گردهمایی نویسندگان و ناشران برای حمایت از کودکان غزه با عنوان «ساعت ۱۲ به وقت قدس» همزمان در بیست کشور امارات، بحرین، الجزایر، عربستان سعودی، سودان، عمان، سوریه، عراق، کویت، لبنان، لیبی، یمن، تونس، موریتانی، مصر، فلسطین، مغرب، اردن و ایران برگزار شد. در ایران، این گردهمایی با همکاری اتحادیه و موسسات ادبی و نشر ایران و اتحادیه‌های ادبی و نویسندگان کشورهای عربی روز شنبه ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۲ در سالن سوره حوزه هنری تهران برگزار شد.

نقش نویسندگان، از موشک‌های در میدان بیشتر است

خالد قدومی نمایندۀ جنبش حماس، سخنان خود را با یاد و درود به شهدای معرکه طوفان الاقصی آغاز کرده و بیان کرد: در این نبرد ما شاهد شهادت تعداد زیادی از نویسندگان، شاعران و روزنامه‌نگارانی بودیم که شهدای فکر و اندیشه بودند؛ اما اگر جسد و بدن انسان از بین برود، فکر و اندیشه آن‌ها باقی می‌ماند. جنگ اصلی در میدان غزه نیست، نبرد طوفان الاقصی به ظاهر یک نبرد نظامی بین رژیم صهیونیستی و فلسطین است؛ اما باطن این نبرد، بزرگ‌تر از آن است که ما فکر می‌کنیم. ما شاهد تظاهرات و اعتراضات میلیونی در فرانسه و آمریکا هستیم،در حالی که این کشورها حامی رژیم صهیونیستی هستند. ما در طوفان الاقصی دیدیم که کلمه شکست دادن رژیم صهیونیستی، پیروزی و مقاومت به طور کامل محقق شده است.

نمایندۀ جنبش حماس در پاسخ به کسانی که اسرائیل را در این مهلکه، بی‌تقصیر می‌دانند و مدعی درکار بودن توطئه هستند، گفت: بعد از گذشت ۴۲ روز از طوفان الاقصی و شکستن هیبت رژیم صهیونیستی، این نبرد دو معنا مهم دارد: ما باید به این‌که می‌توانیم پیروز شویم عادت کنیم. چرا زمانی که می‌توانیم به سمت آزادی فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی گام‌هایی برداریم گمان کنیم، توطئه است؟ ملت فلسطین که جان خود را برای آزادی فلسطین و مسجد الاقصی فدا کرده‌اند قطعا این پیروزی را محقق خواهند کرد.

وی افزود:مسئله دوم جنگ روایت‌هاست. امروز بدون هیچ فتوا یا توجیه سیاسی، یک کودک فلسطینی جریان جنگ روایت‌ها را به عهده گرفته است. یک دختر فلسطینی از زیر آوار خارج شده و در حالی که اجساد خانواده‌اش در کنار او هستند، برای امت اسلامی چنان سخنرانی می‌کند که الهام‌بخش همۀ امت‌ها می‌شود. امروز رژیم صهیونیستی در کنج قرار گرفته و این نبرد به یک نبرد انسانی تبدیل شده که همۀ آزادی خواهان درکنار آن قرارگرفته‌اند.  به نظر من نقش نویسندگان از موشک‌های در میدان بیشتر است چرا که آن‌ها رزمندگان کلمه هستند. این نقش بر روحیۀ رژیم صهیونیستی و رزمندگان جبهه مقاومت تاثیرگذار است. در ساخته‌هایی که توسط دشمنان انجام می‌شود، شاهد این هستیم که از مظلومیت فلسطینی‌ها حرفی نمی‌زنند یا از یهودیان حمایت می‌کنند و روایت اصلی را بیان نمی‌کنند. این‌ها الهامات دروغ است که منتشر می‌کنند.

خالد قدومی اضافه کرد: این جغرافیا یک جغرافیای الهام بخش است. هزاران داستان و ده‌ها هزار شعر می‌توان از آن نوشت. تاریخ، این قهرمانی‌ها را ثبت خواهد کرد. ملت فلسطین امروز از مقدسات مسیحی و اسلامی، قبله اول مسلمین و امنیت جمعی امت اسلامی دفاع می‌کند. صهیونیست ها در نبرد نظامی دو چیز را تحمل نمی‌کنند؛ یک طولانی شدن جنگ نظامی و متحمل شدن خسارات اقتصادی و کشته شدن نیروهای نظامی است که در این نبرد ما شاهد آن بودیم. و عامل دوم پیروزی‌های سیاسی و دیپلماتیک است. امروز در سطح دیپلماتیک شاهد انتشار دیپلماسی حکیمانه هستیم و در حالی که شاهد حضور هیئت‌های حماس در مسکو، قطر،تهران و ترکیه هستیم، سران و دیپلمات‌های رژیم صهیونیستی حتی نمی‌توانند خارج شوند.

نماینده مردم حماس در ایران ضمن تشکر از برگزارکنندگان این مراسم، در پایان بیان کرد: مردم جهان اکنون منتظر هستند که واقعیت را از زبان شما نویسندگان و ناشران بشنوند. پیروزی گرفته می‌شود و به ما اهدا نمی‌شود. این طوفان ان‌شاءالله با بهار پیروزی پایان می‌رسد، همانا که آزادی فلسطین از بحر تا نهر است.

جنگ غزه یک تحول عظیم در جهان به سمت عدالت‌خواهی را آغاز کرده است

سید مجتبی ابطحی؛ دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در مجلس شورای اسلامی و هم‌رزم شهید سلیمانی در ادامه مراسم بیان کرد: جهان جدیدی در حال شکل‌گیری است و آنچه که بعد از جنگ جهانی به ما تحمیل شده بود، تمام شده است و این جنگ بسیار پربرکت و بسیار پرخیری که در غزه آغاز شده، یک تحول عظیم در جهان به سمت عدالت‌خواهی را شروع کرده است. امروز نظامی باید شکل بگیرد که مقدمه‌ای برای «یملأ الارض قسطا و عدلا کما ملأت ظلما و جورا» باشد. ما منتظر منجی صلح و منجی بشریتی هستیم که «یملأ الارض قسطا و عدلا کما ملأت ظلما و جورا» را انجام دهد.

وی افزود: شکست صهیونیسم قطعی و حتمی است اما آنچه که مسلم است این است که ما در جبهه نرم هنوز نتوانسته‌ایم با آنها مقابله کنیم. اگر ما می‌گوییم که در قرآن به قلم قسم یاد شده است، یک ایست‌بازرسی در قیامت وجود دارد که در آنجا هرکسی که کم‌کاری یا اهمال‌کاری داشته است بازخواست می‌شود. قلم به دستان باید ابتکار عمل میدان جنگ نرم را به دست بگیرند و با استفاده از سوژه‌ها درباره این واقعه قلم‌فرسایی کنند.

دبیر کل انتفاضه فلسطین در مجلس شورای اسلامی افزود: این جنگ همان جنگ آخرالزمانی است که ما سال‌ها منتظر آن بودیم. نویسندگان در هر قالب و برای هر سنی بدانند که لحظه‌به‌لحظه و متربه‌متر غزه ارزشمند است و حامل اتفاقاتی که می‌توان برای آنها هزاران هزار کلمه نوشت و روایت کرد. لحظه‌به‌لحظه وقایع غزه برای ما مسئولیت آورده است. همه باید به میدان بیایم چراکه جهان جدید در حال به وجود آمدن است که به ظهور حضرت مهدی (عج) منتهی خواهد شد.

امروز، مجهزترین ارتش جهان به جنگ با کودکان آمده است

محمد میرکیانی؛ نویسنده حوزه کودک و نوجوان در ادامه مراسم گفت: واقعیت این است که در این روزها مجهزترین ارتش جهان باهمه امکانات و توانمندی‌ها به جنگ با کودکان آمده است. در پاییز سال ۱۹۷۳ چند کشور عربی با تمام تجهیزات با هم هماهنگ شدند و جنگی را با نام عملیات اکتبر تشکیل دادند. آن زمان شوق عجیبی بین مردم ایران برپا شده بود. در ایام نوجوانی بودم و خوب به خاطر دارم که مردم جلوی باجه روزنامه‌فروشی‌ها صف می‌کشیدند تا آخرین اخبار جنگ فلسطینی‌ها را بخوانند. خاطرۀ آن زمان تبدیل شد به کتاب «آن روز پاییزی» که سال‌ها پیش آن را نوشتم. تحمل رژیم صهیونیستی در مقابل جریان و آزادی اندیشه، بسیار سخت است.

وی در ادامه مراسم ضمن یاد کردن از نویسندگان فلسطینی گفت: همۀ دوستان خود را به نوشتن و همراهی بیشتر با موضوع فلسطین فرامی‌خوانم و امیدوارم که ما نیز در حد خودمان در برپایی این تغییر و دگرگونی جهانی سهمی را برعهده بگیریم.

نبرد اصلی ما، همین جنگ روایت‌هاست

میثم نیلی؛ مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در ادامه ضمن خوشامدگویی به نویسندگان، ناشران و شاعران فعال بیان کرد: این روزها همۀ ما به‌واسطه جنایاتی که توسط رژیم صهیونیستی در حال صورت ‌گرفتن است، دل‌سوخته‌ایم و تحمل دیدن تصاویر جنایات رژیم صهیونیستی برای ما سخت است. هیچ پدر و مادری تحمل دیدن رنج و سختی فرزندش را ندارد. اما مع‌الاسف امروزه شاهد بی‌پناهی کودکان غزه را در جلوی چشمانمان می‌بینیم. اکنون ظلم و جنایتی که علیه بشریت صورت می‌گیرد، در جهان قابل مشاهده است. هر کسی که این جنگ را می‌بیند، می‌داند که دو جنگ در حال رخ دادن است: یک جنگ در ظاهر است و جنگ دوم «جنگ روایت» است که دست کمی از جنگ اول ندارد. نبرد اصلی ما، همین جنگ روایت‌هاست. اگرچه ما دسترسی به میدان نداریم اما قلم و اندیشۀ و انگیزه‌های مومنانه ما، می‌تواند کلماتی را خلق کند که رژیم غاصب را در آن کلمات غرق کند و پیروزی را برای جبهه مقاومت به ارمغان بیاورد.

وی افزود: آینده از آن جریان جبهه مقاومت است. پیش از این‌که ما وارد نبرد میدان شویم، پیروزی اتفاق افتاده است. رژیم غاصب اگر این جنگ را ادامه دهد، جبهه مقاومت و مردمی که برای مقابله با او به پا خاسته‌اند، چند برابر خواهد. پیروزی در دست ما است. صبر و مقاومت غزه برای آن‌ها پیروزی به ارمغان آورده است.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی بیان کرد: کوچک‌ترین کار ما در این زمان، دعا کردن است. اما به دعا ختم نمی‌شود ما می‌توانیم بنویسیم و تولید کنیم. ناشران ما انگیزه دارند تا ادبیات مقاومت بدرخشد. چشمان نویسندگان ما برای نوشتن و تراویدن پر از اشک است. امیدواریم این حرکت امروز ما که نمادی از اتحاد و وحدت بین نویسندگان است، ماندگار باشد.

میثم نیلی با تاکید بر اینکه کشورهای اسلامی و عرب باید با هم متحد و همدل شوند تا برای تاریخ بنویسند، افزود: برای ما نشر مهم است و ان‌شاءالله با قلم‌مان از کودکان غزه دفاع و حمایت خواهیم کرد.

عموم اهالی فرهنگ و ادب قاطعانه پشتیبان مردم فلسطین هستند

محسن پرویز دبیر جایزه جهانی فلسطین در ادامه مراسم بیان کرد: ما قطعاً نامشروع بودن رژیم صهیونیستی را باور داریم. اینکه کسانی تصور کنند با غصب یک سرزمین می‌تواند برای خودشان مشروعیت ایجاد کنند، نخواهند توانست و قضیه به این سادگی نیست. استدلال‌های آنها همه پوچ است. اینکه قرار باشد به ۳۵۰۰ سال پیش خود استناد کنند، پذیرفتنی نیست. اصلاً از کجا ثابت می‌کنید که اجداد شما در آن‌جا سکونت داشتند.غصب و ظلمی که در حق مردم فلسطین شده، فراموش نخواهد شد. با این خباثت‌هایی که این روزها می‌بینیم، بعید می‌دانیم فرزندان خلف حضرت موسی باشند و نباید خود را به حضرت موسی منتسب کنند.

وی افزود: نکته بعدی ماجرای هولوکاست است. اصلاً خوب هولوکاست را هم خودشان به وجود آورده‌اند و هیچ جای دفاعی ندارد. به فرض که هولوکاستی هم اتفاق افتاده است، چرا مردم فلسطین باید تاوانش را پس بدهند؟ همان کسانی که حمایت می‌کنند به شما پناه بدهند.

پرویز بیان کرد: در فضای همدلانه‌ای که همه مردم دنیا در حال حمایت از مردم مظلوم فلسطین هستند و هرکسی با توجه به توان خود تلاش می‌کند کمکی کند، صداهای نامبارکی، دانسته یا نادانسته بلند می‌شود که برخلاف جریان مقاومت است. باید توجه داشته باشیم که اینها صدای مردم ایران نیست و عموم اهالی فرهنگ و ادب میهن ما قاطعانه پشتیبان مردم فلسطین هستند و حمایت از مظلومان و مبارزه با ظلم را وظیفه خود می‌دانند. همه مدافع مردم مظلوم فلسطین هستند. امیدواریم که به زودی شاهد آزادی کل کشور فلسطین باشیم.

نویسندگان جبهه مقاومت همچون موشک و سلاح هستند

مصطفی یوسف الدوای؛ نماینده سابق جنبش حماس با بیان اینکه نویسندگان همه با هم متحد شدند و در اینجا جمع شدند، بیان کرد: نویسندگان در این جبهه همچون موشک و سلاح هستند. زخم بزرگ است و آن‌چه با آن مواجه هستیم بزرگ است. غزه مساحت کوچکی دارد و جمعیت چندانی ندارد اما ۱۵ هزار شهید داده است. زخمی‌ها در سایه محاصره دارویی و کمبود آب و غذا به بیش از ۳۰ هزار نفر رسیده‌اند. ما اینجا جمع نشده‌ایم که عزاداری کنیم. این هزینه‌ای است که برای آزادی فلسطین می‌پردازیم. این سیره و سنت پیامبران است. ما اگر آزادی می‌خواهیم باید شهید تقدیم کنیم که اینها راه آزادی هستند. امتی که جایگاه شهید را می‌داند بالا می‌رود و ارزشمندتر می‌شود. شهدا نزد خدا هستند و خدا این غم را جبران خواهد کرد.

وی افزود: فلسطین یک ملت صبور است و هیچکس نمی‌گوید که این مقاومت متوقف شود. دشمن می‌خواهند این ملت را از بین ببرد. ملت فلسطین قوی و مبارز است. مقاومت با قدرت در صحنه حضور دارد و خودنمایی می‌کند. دشمن تاکنون نتوانسته آنچه را می‌خواهد محقق کند. ما تنها نیستیم و قبل از هر چیزی خدا را داریم که ما را تنها نمی‌گذارد. تمامی امت اسلامی با این دشمن در تمام صحنه‌ها می‌جنگد. مقاومت وضعیت خوبی دارد و پیروزی حتماً با ماست.

الداوی افزود: خانه دشمن سست‌تر از خانه عنکبوت است. صبح ۷ اکتبر دیدیم که صهیونیست‌ها یا اسیر شدند یا کشته شدند. آنها جرئت ندارند رودررو با ما بجنگند و از پشت دیوارها و دریاها با ما می‌جنگند. همه دشمنان می‌دانند که ضعیف‌تر از آن هستند که مقابل ما بایستند و با ما بجنگند. اسراییل نمی‌تواند روایت خودش را به کشورها تحمیل کند. امروز همه می‌بینند که قاتل اسراییل است و روایت‌های او باطل است.

نماینده سابق جنبش حماس در پایان گفت: ملت از مقاومت قوی‌تر است. ملت فلسطین در مقابل دشمن کوتاه نخواهد آمد و به مقاومت می‌گوید که کوتاه نیا و پایدار باش. این خوابی که صهیونیست‌ها می‌بینند، باطل است. خداوند فرموده است که پیروزی نزدیک است و آنها مطمئن هستند که شکست می‌خورند. این مسیر صبر می‌خواهد. امتی که بخواهد ذلت را بپذیر از بین خواهد رفت. فلسطین جبهه اول امت مسلمین است. این مقاومت سقوط نخواهد کرد مگر اینکه ما ضعیف باشیم.

یوسف الداوی در پایان سخنانش بیان کرد: همه شما رزمنده مقاومت هستید. هر فلسطینی که در کشورش مانده است هم یک مبارز است. همه شما در خیابان‌های خودتان نیروی مقاومت هستید. من اینجا می‌خواهم شهادت بدهم که ما اگر امروز قدرتی داریم این به خاطر جبهه مقاومت است. قدرتی که ما ساختیم با تلاش‌های شما و شهید سلیمانی بود و شما شریک ما در این پیروزی هستید. ان‌اشاالله شاهد پیروزی اصلی و به زودی خواهیم بود. شما نویسندگان و ادبا مسئولیتی دارید که باید انجام دهید. رژیم صهیونیستی دنبال مشاهیر خود می‌رود تا جبهه‌ای را برای خود جمع کند. شما نویسندگان وظیفه دارید که با کلماتتان این روایت‌ها را به خانه هر ملتی ببرید. از همه نویسندگان می‌خواهیم که روایت فلسطینی را روایت کنند و روایت صهیونیست را تکذیب کنند.

امروز باید سلاح قلم را با خشاب کلمات پر کنید

حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان بیانیه‌ای را در نشست «ساعت ۱۲ به وقت قدس» قرائت کرد که متن بیانیه به شرح ذیل است:

روزهای شادمانی و نشاط در کوچه پس‌کوچه‌های سرزمین مقاومت، فلسطین قهرمان و دل‌بند جهان اسلام، غزه مقاوم را به یاد می‌آوریم. طنین ترانه‌های کودکانه و لالایی‌های مادرانۀ دیار صبر و امید را می‌شناسیم. صدسال بغض در گلو نهفته و گاه فریادهای رهایی‌بخش نوجوانان فلسطینی را می‌خوانیم. همۀ آن رنگ‌های درخشان و صداهای دل‌نشین و شادی‌های کودکان و نوجوانان امروز پشت دود و خاکستر و پشت قطره‌های اشک‌هایمان دفن شده است. آن‌چه امروز با آن مواجهه هستیم ظلم آشکار و تجاوز روشن به حقوق انسانیت است. دیگر حقوق بشر و حقوق بشر دوستانه با دست نابشران رنگ باخته و تنها اسمی از آن‌ها باقی مانده است. این است، هدیه نظام سلطه برای مردمان سرزمین عشق، فلسطین عزیز. امروز دل‌سوزان و دل‌سوختگان فلسطین با کوله باری از غم می‌پرسند چرا طلوع خورشید در فلسطین غم‌انگیزتر است؟ چرا غروب آن با اشک و آه همراه شده است؟ چرا نقاشی‌های کودکان غزه خون‌آلود است و شعرهای کودکانه به شهادتین و الله اکبر تبدیل شده است؟ بچه‌های غزه آیا دیگر معنای بازی را می‌دانند؟ اینجا من و شما مشت‌هایمان را می‌فشاریم و چشم‌هایمان اشک‌بار است. امروز، صحنۀ مواجهه حق و باطل است، باید کاری کرد. راست می‌گویند وقتی که ایمان به تمام قد علم می‌کند، کفر هم تمام قد چهره‌اش را نشان می‌دهد. این چهره را به بچه‌های خودمان معرفی کنیم، این ظلم‌ها را در تاریخ ثبت کنیم. سلاح قلم را امروز با خشاب کلمات پر کنید؛ چرا که دیگر وقت فوران کلمات است. امروز باید آن‌چه در توان داریم در نگارش، انتشار، تبیین و ترجمه به کار ببندیم. مرغک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این روزها پژمرده و غمگین است. به امید روزی که مرغک کانون بر فراز غزه و فلسطین اشغالی پرواز کند و صدای خنده کودکان را با خود به ارمغان بیاورد.

جامعۀ بشری با کابوسی به نام اسرائیل مواجه است

راضیه تجار نویسنده و رئیس هیئت‌مدیره انجمن قلم، بیانیه‌ای را در نشست «ساعت ۱۲ به وقت قدس» قرائت کرد که متن بیانیه به شرح ذیل است:

پیامبر(ص) فرمودند: به کسانی که جنگ بر آنان تحمیل شده است رخصت جهاد داده شده است .چرا که مورد ظلم قرار گرفته‌اند و البته خدا بر پیروزی آنان سخت تواناست .سلام بر قدس، سلام بر غزه، سلام بر مردم قهرمانی که بندها را می‌گسلند و بند بر پای جانیان قصابان ستمگران رژیم غاصب اسرائیل می‌زنند. نزدیک بر 75 سال است که نه تنها فلسطین که جامعه بشری با کابوس مواجهه است کابوسی به نام اسرائیل، رژیم خود خوانده‌ای که آمده است تا در سرزمین طور و زیتون خواب را بر همگان خراب کند، آمده است تا وجود نحس خود را ذره ذره بر سرزمینی که از آن صاحبان واقعی‌اش بوده بپراکند و نفس همه را تنگ کند. اما دیگر جهان بیدار شده است. هرچند نهادهای مدعی حقوق بشر، سازمان ملل و کشورهای مدعی آزادی و دموکراسی چشمان خود را بسته اند اما مردم آزادۀ جهان دیگر وجود این جانیان کودک‌کش را بر نمی‌تابند. اینک سکوت و روی‌گرادندن و لباس دروغ بر تن حقیقیت کردن جواب نمی‌دهد، دیگر سکوت و تبانی سران برخی کشورهای عرب هم. طوفان الاقصی ضربه سنگین خود را زد و هیمنه این رژیم پوشالی برای همیشه فرو ریخت. سردمداران این رژیم کودک‌کش برای پنهان کردن فروپاشی خود حمله می‌کنند، بیمارستان را ویران می‌کنند، بچه‌ها را می‌کشند، زنان و مردم بی‌گناه را به خاک و خون می‌کشند؛ اما باید بدانند طوفان دیگری در راه است و بنا به فرموده قرآن، پیروزی قریب و نزدیک است.

برای جا دادن این همه اندوه، نیازمند قلب‌های بزرگتری بودیم

وجیهه سامانی نویسنده حوزه ادبیات در نشست «ساعت ۱۲ به وقت قدس» با خواندن بیانیه‌ای، انزجار خود را نسبت به رژیم کودک‌کش صهیونیسم بیان کرد. متن بیانیه قرائت شده به شرح زیر است:

برای جا دادن این همه اندوه، نیازمند قلب‌های بزرگتری بودیم. می‌گویند چهل روز است که طوفان الاقصی شروع شده و زنان و کودکان مظلوم و بی پناه غزه زیر آتش دشمن وحشی صهیون‌اند. اما نمی‌گویند بیش از ۷۵ سال است که اوضاع همین است. ۷۵ سال است که در قرن اتم و آهن و تکنولوژی، پیش چشمان ۸ میلیارد انسان ساکن در دهکده بزرگ جهانی،ملتی مظلوم، تنها، بی‌دفاع، اما مقتدر، مورد ظلم و تجاوز. قومی وحشی، جعلی، بی‌اعتبار و لعن شده در کلام خدا قرار گرفته‌اند: خانه و کاشانه و خاکشان،جان عزیزانشان،آرامش و امنیتشان،عزت و غیرت و غرورشان. آری! طوفان الاقصی از بامداد ۷ اکتبر آغاز شد، اما در پاسخ ۷۵ سال ظلم و ستم و تجاوز. درست در نقطه‌ای که این بزرگترین هولوکاست قرن، پیش چشم جهانیان عادی شده بود و غربی که تمام تمدن و تاریخ و پیشینه چند صد ساله‌اش را یک‌جا، خرج کشور جعلی و جنایتکار کرده بود، حالا با بیداری وجدان ملت‌ها، همه اعتبار و آبرویشان به باد رفته است و شاید راز شروع این توفان همین باشد؛ همین که خواستند مقاومت را از بین ببرند، اما جهانی شد. ما بالاخره یک روز به خانه‌مان، مسجدالاقصی بر می گردیم. ما از سهم‌مان از روزگار، یک نفس بی اسرائیل طلبکاریم. ما ایمان داریم که خدای ما و کودکان فلسطین و غزه، از دجال‌های صهیونیست و یانکی‌ها بزرگتر است، خیلی بزرگتر... این کودکان، این خون‌ها، این اشک‌ها، نیل می‌شوند، و موسایی از این میان بازمی‌گردد. این وعده خداست، و خداوند هرگز خلف وعده نمی‌کند.

در مقاطعی، عدم شناخت آمریکا موجب جشن گرفتن برجام شد

علی‌محمد مودب مدیر انتشارات شهرستان ادب بیانیه‌ای را در نشست «ساعت ۱۲ به وقت قدس» قرائت کرد که متن بیانیه به شرح ذیل است:

زمانی بر این باور بودیم که رسالت ادبیات، روایت است؛ اما در مسئله فلسطین، گویی ما در دل واقعه و زیر آوار هستیم و این حجم از حضور در دل میدان بودن، نیاز به روایت را کمرنگ می‌کند. باید بیشتر فکر و تدبیر کرد. اهالی قلم هم باید فکر کنند چرا ما در ایران، جایی که بیش از صدسال است با استکبار در حال جنگ هستیم و انقلاب، امام و شهدا را داشتیم، دربارۀ آمریکا چقدر کار کردیم؟ بنده توفیق داشتم اولین شعری که در محضر حضرت آقا خواندم، برحسب دغدغه‌ای که در آن زمان داشتم، درباره آمریکا بود و فکر می‌کردم ما و مردم ما، آمریکا را چقدر می‌شناسیم؟ بعدها شاهد این بودیم که این نشناختن آمریکا، در مقاطعی موجب گرفتن جشن برجام توسط عده‌ای از مردم شد. هنوز هم فکر می‌کنم نماد و بت بزرگ استکبار آمریکا است، همان‌طور که فرمانده رشید مقاومت سیدحسن نصرالله با آمریکا حرف زد، ما هم به عنوان اهالی قلم و هنر انقلاب اسلامی، باید درباره آمریکا بیشتر از این‌ها کار کنیم.

بیانیه نویسندگان و ناشران در حکایت از کودکان غزه

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ

أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ عَلَیٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ

روز هفتم اکتبر ۲۰۲۳ روزی از روزهای خدا بود که توسط فرزندان مقاومت فلسطین در تاریخ ماندگار شد، و مقاومت فلسطین با عملیات شکوهمند طوفان الاقصی چنان ضربه‌ای به پیکره رژیم در حال زوال صهیونیستی وارد نمود که از عمر این رژیم موقت و در حال احتضار باز هم کاست، و ملت مقاوم فلسطین که ۷۵ سال ظلم و اشغالگری را تجربه می‌کند، نشان داد با اتکا به خداوند متعال و سلاح ایمان و توانمندی و صبر جوانان فلسطینی می‌تواند فلسطین را از بحر تا نهر را آزاد کند، و مسجد مبارک اقصی را از چنگال رژیم خون‌خوار صهیونیستی آزاد کند.اما صهیونیست‌های اشغالگر پس از این شکست بزرگ نظامی و امنیتی، با حملات گسترده به نوار غزه دست به جنایات بزرگی زدند که یکی از بارزترین آن‌ها حمله به بیمارستان المعمدانی وبیمارستان الشفا و دیگر مراکز امن برای کودکان و زنان بی‌پناه بود، و این جنایت‌ها که با سلاح‌های غربی صورت می‌گیرد، تاکنون منجر به شهادت هزارن زن و کودک شده است.

ما نویسندگان و ناشران و اهالی قلم حاضر در تجمع حمایت از کودکان غزه و هم‌صدا با هم‌صنفان خود در کشورهای اسلامی موارد ذیل را تاکید می‌کنیم:

- از دشمن صهیونیست و رژیم کودک‌کش‌، انتظاری جز جنایت نبود و نیست. اما سکوت مرگبار و سکون ریاکارانه مدعیانه حقوق بشر، حقوق زنان و حقوق کودکان به خصوص درکشورهای غربی نهادهای بین المللی از خاطره و ذاکرۀ تاریخ محو نخواهد شد.

-بیداری بی‌نظیر تاریخی و حضور ده‌ها میلیونی مردم جهان در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که ملت‌ها علی‌رغم دولت‌های وابسته و منفعل، با بصیرت و قدرت در کنار ملت مظلوم فلسطین هستند و ما نیز در کنار این حرکت جهانی و مردمی بوده وهستیم.

- روابط اقتصادی و تجاری و سیاسی برخی کشورها را با رژیم صهیونیستی یکی از نشانه‌های نفاق در حکام کشورهای مدعی حمایت از فلسطین و افشاکننده روابط پنهانی با دشمنان بشریت است. ما خواهان تمامی روابط کشورها و قطع هرگونه مراودات تجاری با این رژیم غاصب و کودک‌کش هستیم.

-رنج و مصیبت جانکاه مادران داغ‌دیده و سوز دل کودکان یتیم شده غزه، دل هر انسان با شرف و آزاده‌ای را به درد می‌آورد. از همه وجدان‌های بیدار می‌خواهیم تا با فشار بیشتر به رژیم مستکبر آمریکا و رژیم‌های منافق غربی و سازمان‌های بین‌المللی حملات جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی به غزه به‌خصوص مراکز امنی مانند بیمارستان‌ها و مدرسه‌ها فوراً متوقف گردد. این اتفاق جز با فشار افکار عمومی و رسانه‌ای ممکن نیست.

-صهیونیسم و استکبار جهانی با تمامی ابزارهای فرهنگی و رسانه‌ای به دنبال نشر روایت دروغین‌شان از میدان هستند و این سیاست را از آغاز فعالیت گروهک جنایت‌کار صهیونیست پیگیری می‌کردند، تا ظلم به ملت فلسطین و اشغال سرزمین این مردم مظلوم اما سربلند را به خیالشان توجیه کنند، امروز پس از نبرد میدان که برعهده مجاهدان غزه و مردم صبار فلسطین است، هرچه از نبرد باقی می‌ماند، نبرد و تلاش نویسندگان و فعالان فرهنگی و رسانه‌ای جنگ روایت‌ها است و با توجه به اینکه جبهه غربی-صهیونیستی-آمریکایی شمشیر را از رو بسته‌اندبر ما ناشران و نویسندگان است که با تمام قوا و با تمام ظرفیت و انگیزه‌ها در این میدان حاضر باشیم و با قلم‌ها و هنر خودمان نگذاریم روایت دروغین و بزک‌کرده دشمن تسری و برتری یابد.

-تولید آثار ادبی، کوچک‌ترین کار ما در حمایت کودک بی‌پناه و یتیم فلسطین است و ما در این راه با جدیت قدم برمی‌داریم و از همۀ نویسندگان و اهل قلم در دنیا دعوت می‌کنیم تا به حرکت جایزه جهانی ادبیات فلسطین بپیوندند و با ادبیات و کتاب برای نسل‌های آینده چراغ راه بسازند و ذهن جهان را برای دنیای بدون آمریکا و اسراییل آماده نمایند.

-در این مسیر بر لزوم همدلی، همبستگی و نقش‌آفرینی میان اتحادیه‌های فرهنگی و ادبی در ایران و جهان به‌ویژه برای دفاع از کودکان فلسطینی تاکید می‌کنیم.

-صهیونیست‌ها گمان می‌کنند که با این اقدامات وحشیانه و پیگیری توطئۀ کوچ اجباری، مردم غزه را در مسیر مقاومت متوقف کنند، اما زهی خیال باطل، مردم غزه خانواده‌های همین رزمندگان سرافراز هستند که تا تحقق هدف نهایی که آزادی فلسطین و قدس شریف است، دست از مقاومت بر نخواهند برداشت و مردم فلسطین پایدار و صبور و مقاوم هستند. وبه فضل خداوند متعال و به برکت خون مطهر شهدای راه مقاومت، وعدۀ صادق امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای حکیم در حال تحقق است و پیروزی‌های بزرگ بسیار بسیار نزدیک است...

وَمَا النَّصْرُ إِلاَّ مِنْ عِندِ اللّهِ الْعَزِیزِ الْحَکِیم

در پایان این مراسم از پویش کتابخوانی کتاب «الطنطوریه» نوشته رضوی عاشور رونمایی شد. این اولین پویش بین‌المللی برای کتابخوانی است که توسط ایران و کشورهای عربی آغاز شده است. این کتاب در انتشارات شهرستان ادب و با عنوان «من پناهنده نیستم» ترجمه و روانه بازار نشر شده است.

نظر بدهید